Black Friday varer helt til påsken

Black Friday kommer fra USA. Der er dagen tæt knyttet til Thanksgiving, som nok er den vigtigste helligdag i USA. Der er Thanksgiving mere betydningsfuld end julen, idet det er en helligdag der ikke er knyttet til en bestemt religion. I et multietnisk samfund som USA er det særdeles vigtigt med traditioner der kan knytte befolkningen samme på tværs af kulturelle og religiøse skel.

Thanksgiving drejer sig om at sige tak til guderne, for alt godt der er sket i det indeværende år. Sådan set er det underordnet hvem guderne så er. Du takker bare dem du tror på. Det kan vel aldrig være forkert.

Black Friday er så detailhandlernes måde at sige tak til deres kunder på.

Detailhandlere har selvfølgelig også en skjult dagsorden. Det drejer sig for dem ikke om taknemmelighed, men om at gøre en god omsætning.

Black Friday sætter fut i detailhandelens agurketid

Der findes også agurketider for detailhandelen. Udover industriferien er det også perioden i slutningen af november. Der sparer folk ellers op til julegaver. Det er også den mørkeste tid i den vestlige verden og købslysten er minimal.

Så passer det helt fint med at Thanksgiving ligger den sidste torsdag i november. Black Friday er så dagen efter. Der er husholdskasserne typisk ret slunkne. Se også: hvornår er det black Friday?

Men det er også en god grund til at komme med ekstra gode tilbud til forbrugerne. På Black Friday kan du købe alt muligt til priser som kan endda ligge lavere end hvad butikken selv betaler for varen.

Hvordan kan tingene være så billige på Black Friday?

Umiddelbart virker det som en meget dårlig forretning for en butik, at sælge en vare under indkøbspris. Men det kan alligevel give mening. Der er flere grunde:

  • Reklamevirkning – Black Friday er en meget effektiv reklame for en butik. Dagen tiltrækker ekstra mange kunder, og de husker de gode tilbud i lang tid. Kun de allerførste kunder kan få fat i dem. Men reklamevirkningen er der stadig, og mange besøgende giver også en større omsætning.
  • Lagervarer er dyre for butikken – detailhandelen er meget konkurrencepræget. Der arbejdes med små avancer og for mange butikker er det handelsvolumen der tæller. En vare der optager lagerplads koster butikken penge for hver dag. Jo længere den ligger på hylderne, jo sværere bliver den at sælge. Derfor kan det godt give mening for en butik at sælge med tab, for at imødekomme endnu større tab.
  • Dumping – Prisdumping er normalt forbudt, eller i hvert fald ildeset på. Prisdumping er en konkurrencestrategi hvor en butik ødelægger fortjenesten for en konkurrent ved at underbyde dens priser. Det koster, men hvis det kan knække en konkurrent, så kan det godt betale sig i det lange træk. Denne praksis er forbudt ved hanelslov. Men på Black Friday kan alle ustraffet dyrke kunsten.

Black Friday nu også online

Det var selvfølgeligt kun et spørgsmål om tid, at Black Friday også indtog Internettet. Nu varer Black Friday ikke kun til påsken, men hele året rundt. Det er naturligvis en slags marketings trick. Fordi Black Friday er altså kun denne ene dag, uanset hvad der står på en butiks webside. Men denne trick arbejder også til din fordel.

Butikkerne skal jo lave nogle ægte tilbud, ellers virker de utroværdige. På den måde kan du finde gode ”Black Friday” tilbud online, året rundt. Du kan lade soveposen ligge i skabet og handle fra sofaen.